Tóth Kinga Írmagjáról Gregor Lilla írt a Kulteren

Tóth Kinga Írmag / Offspring című kötetéről Gregor Lilla írt kritikát a Kulteren:

Tóth Kinga minden eddigi magyarul megjelent kötete megkérdőjelezte a mediális és tematikus határokat, a frissebb munkák pedig mindig építettek a korábbiak által kialakított rendszerre: a Zsúr (Palimpszeszt – PRAE.HU, 2013) óta közel egyenrangú a szöveg a körülötte feltűnő kisebb-nagyobb grafikákkal, az All machine (Magvető, 2014) után már nem váratlan az emberi és nem emberi azonossága vagy együttlétezése, a Holdvilágképűek (Magvető, 2017) pedig újabb mediális kifejezésmódokat, illetve a kevertnyelvűséget vonta be az alkotásba. Ezek – és a velük időben párhuzamosan bemutatott előadások, performanszok, külföldön megjelenő kötetek – mediális működései és tematikus irányvonalai az Írmag / Offspring című kötetet is meghatározzák: grafikák, fényképek, számozott szövegrészek, valamint különböző videókhoz és zenékhez vezető hivatkozások váltják egymást a lapokon.

Az Írmag / Offspring a fenti jellegzetességek alapján illeszkedik Tóth Kinga eddigi alkotásai közé. Ezek sorát azért is lényeges figyelembe venni, mert a szerző mint funkció, amely több művet egy sorba rendez és egymással párbeszédbe léptet, e kötetben különös hangsúlyt kap. A szövegek között, mellett, mögött látható fényképeken ábrázolt kietlen tájakon újra és újra felbukkan Tóth Kinga alakja, általában távolról, hátulról, az arcát mindig takarásban tartva.

A műben szereplő fotókat végignézve kibontakozik egy narratíva, mely szerint a fényképeken látható alak halad valamerre.

A kötet végén a szöveges és képi elemek megjelenése és elrendezése alapján az utolsó fejezet kezdődne, csakhogy ennek a címe a szerző neve. A cím alatt szereplő URL és QR-kód pedig már nem hangköltészeti, videós és színpadi performanszok felvételeihez vezet, mint a korábbi oldalakon, hanem Tóth Kinga további munkáihoz. Ezáltal ő (és a Tóth Kingához mint szerző-funkcióhoz tartozó munkák összessége) is az alkotás részévé válik, az utolsó fénykép pedig ezzel összhangban ismét őt mutatja, azonban már nem messziről, szinte a tájhoz tartozóként, hanem az arcát közelről és szemből megjelenítve. Ha a narratíva szerint tartott valahova a fotókon látható alak, akkor a kötet végére megérkezett – azonosíthatóvá vált benne a szerző.

Bár a szerzőfunkciót e narratíva és a borító tanúsága szerint Tóth Kinga tölti be, az életrajzi szerző tekintetében az Írmag / Offspring vállaltan nem egyetlen művész munkája (az említett korábbi kötetekben az impresszum is Tóth Kingát említette egyedüli alkotóként). A fényképek öt másik fotós (Baki Júlia, Kaspar Mattmann, Normal Gergely, Popella Dóra, Zergi Boglárka) munkáját is dicsérik, a linkek által jelölt zenés és színpadi performanszokban Nikolaos Zachariadis és Silvia Rosani is jelentős szerepet játszanak, az angol szövegek pedig Timea Balogh és Owen Good fordításai.”

Gregor Lilla „füleinkről leengedjük a kezeket” című kritikája Tóth Kinga kötetéről a Kulter.hu oldalán olvasható teljes terjedelemben.