A Felföldi tájoló című filmsorozat következő részeit készítjük elő és forgatjuk kollégáimmal. Anyaggyűjtés közben újra meg újra rádöbbenek, mennyire élnek – és hogyan elevenednek meg minden olvasással – régióink például Krúdy, Mikszáth, Márai vagy „a két Rezső”, Szalatnai és Peéry írásaiban. Újraolvasom a felső-magyarországi/szlovenszkói vándorlásait szellemesen megörökítő cseh Jaroslav Hašek karcolatait. S persze ott vannak a szlovák szerzők tájakba is ágyazott művei. Sorolhatnám, de példaként most csak a nemrég elhunyt Anton Hykischre utalok. Mindig megmosolygom magamban, amikor valaki avíttnak és provinciálisnak hiszi a táj-, régió- és városismeretet, a genius loci kutatását, nem tudatosítva, hogy a helyben is mindig ott van az egyetemes, csak ki kell bontani, meg kell mutatni. A helyi kolorit is lehet adalék az univerzálishoz. Bárhol megmutatható az általános és örök érvényű helyi fénytörésben. (Krúdy: „A Szepességben járunk, és sorban elmaradoznak a régi városok: Lőcse, a magyar Nürnberg, majd Késmárk, a fennsík Heidelbergje, az enyhén emelkedő hegyek alatt pedig Igló, a szepesi Wartburg.”)
Vissza-visszatérő gondolataim közé tartozik, hogy kellene egy átfogó magyar útikönyv Pozsonyról, meg hogy mennyire szívesen vállalkoznék egy részletes, riport- és esszéelemekkel mélyített tudósításra a régvoltat és közelmúltat magában hordozó mai Szlovákiáról. Olyasféle „lenyomat” kellene, mint amilyen Martin M. Šimečka Príhody tuláka po Slovensku című könyve az országban tett vándorútjáról. (Peéry: „Mi végzetesen otthon vagyunk e tájban, mely hosszú századok óta változatlanul emberi miliőnk. Kárpát kebeléből hová is mennénk?”)
Készülök a Pozsonyi Kifli Polgári Társulás szervezésében tartandó szeptemberi tematikus sétáimra: az egyik a Pozsony Óvárosában fellelhető mitológiai alakokra és motívumokra fókuszál, a másik pedig az Óváros nőábrázolásaival, női történeteivel kapcsolatos.
És közben egyre inkább aggaszt, merre tart a világ és a társadalom, hogyan zilál szét minket a mostani alantas és cinikus szlovák kultúrpolitika.